Den 81.

Odpočinkový den

Dopoledne jsem si prošla a poskládala věci. Tentokrát balík se zásobami dorazil v pořádku. Včera jsem sice vyprala, ale večer to vypadalo v pokoji, jak po výbuchu. 😁 Nakonec jsem se rozhodla poslat přebytečné jídlo a pár věci do cíle mé další sekce. Čeká mě totiž asi nejtěžší část TA. Bude dlouhá 14 dní, zásoby potáhnu na 16 dní, takže batoh bude extrémně těžký. Navíc jsou tam omezené zdroje vody, takže 3 litry vody. 🤦‍♀️🫤Takže každý gram váhy dolů se hodí. Rozestupy mezi chatami se sice pohybují v rozmezí 5 - 10 km, ale časově to vychází na 5 hodin čisté chůze, takže spíš nepředpokládám, že bych zvládla dvě etapy za den. Vzhledem k tomu, že se tam pořád leze na vysoké kopce (kolem 1500mnm), tak nevím, jestli by bylo možné stanovat někde mezi. Mapy.cz mi spočítaly převýšení kolem 7000 metrů. Jeden den by tam měla být náročná etapa podle řeky. A pak asi tři dny ve stylu Waiua pass. 🫤🥴 Řekla jsem si, že to zkusím, ale mám vytipované únikové cesty. 


https://mapy.cz/s/fuhuruluzo


Odpoledne jsem se šla projít k jezeru a na pátou jsem si zamluvila vířivku.


Ještě bych se chtěla zastavit u systému chat na Zélandu. Chat tady mají prý kolem tisíce rozeseté různě v horách. Někdy k nim nevedou ani žádné značené cesty. Některé jsou bývalé pastýřské chaty a některé byly rovnou budovány pro turisty. Dělí se do 4 kategorií:

1) basic/bivak - já jim občas říkám chatrč. Ty nejhorší mají díry ve střeše a stěnách a jen hliněnou podlahu a postele z klád. Ale některé vypadají i celkem normálně. Za tyto chaty se neplatí.


2) standard - asi největší podíl. Nezatéká do nich, mají normální postele a matrace. Většinou vypadají slušně a ty lepší mají kohoutek se studenou vodou uvnitř (dešťovka chytaná do nádrže), ale někdy se chodí pro vodu do potoka. Za tyto se platí 10 NZD asi 145 kč. Kempování v jejich blízkosti je zdarma.


3) serviced - větší chaty, hezké, s kohoutkem na vodu uvnitř. Kontroluje je ranger, který pendluje mezi několika chatami v oblasti a podává i předpovědi počasí. Platí se za ně i za kempování v jejich blízkosti. Platí se 25NZD za noc, asi 360kč, kempování tuším stojí 15NZD.


4) great walks hut - chaty na nejoblíbenějších trasách. Musí se rezervovat dopředu. Ceny pro cizince jsou tučné - 102 NZD za noc skoro 1500kč. Je na nich vždy přítomný ranger, který má večer přednášku a zveřejňuje předpovědi počasí. Mají splachovací záchody, plynové vařiče a v jídelně se vždy aspoň část dne svítí. Zbytek budovy je bez světla.


Jak se za chaty platí? Great walks se platí online v rámci rezervace. U ostatních si buď dopředu koupíte v turistickém centrum lístečky na přespání, které pak vyplníte a hodíte do schránky na chatě a druhou část lístečku si připevníte na batoh. Tady je trochu nevýhoda, že někdy nevíte kolik těch nocí bude a když vám lístečky zbydou, tak máte smůlu. 


Nebo si můžete koupit půlroční nebo roční “hut pass”. To jsem udělala já. Stálo mě to 120 NZD asi 1740 kč. V ceně mám všechny chaty 1) - 3) kategorie až na vyjmuté chaty (asi jsou hodně populární). Což byly třeba všechny chaty za Waiau pass až do St. Arnaud, na které jsem si musela koupit lístečky zvlášť. Případně jsem v rámci “hut pass” měla u nich stanování zdarma. Pokud máte “hut pass”, tak jen do knihy na chatě zapíšete jeho číslo.


Slyšela a pak i četla jsem o Čechovi, který se v Richmond Ranges loni utopil. Je zajímavé, že už jsem potkala dvoje Novozelanďany, kteří se s ním setkali, a to ani nejsou přímo odsud. Ale vypadá to, že to byl trochu magor, jako ten Němec, a neměl dostatečný respekt k počasí a místní přírodě. Dnes mi jeden pán říkal, že přišla strašná bouřka, takže oni radši z hor zmizeli, ale on pokračoval dál. Prý už předtím jim vyprávěl, jak krosil rozvodněné potoky a jak mu to podráželo nohy a už předtím se jednou málem utopil v rozvodněné řece a zachraňoval ho vrtulník. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Přitom to je základní poučka, na kterou člověk narazí všude - špatné počasí a rozvodněné řeky se musí vysedět, počkat až to přejde a řeky klesnou. No já rozhodně v bouřce nikam chodit nebudu a do rozvodněné řeky nevkročím.

Blízké okolí St. Arnaud


Jezero Rotoiti

Moje ubytko na dvě noci
Dneska jsem se rozšloupla a dala si i dezert
Jezero Rotoiti
Zpěv ptáků


Co má společného ohořelý strom, anální tunel, vosa a zkvašená jablka? 😁 1.část

2.část

3. část


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

První den

Čtvrtý a pátý den

Druhý a třetí den